Por na każdą porę

No Comments
Por na każdą porę

Por dobry jest na każdą porę dnia i na każdą porę roku. Na szczęście jest to warzywo dostępne przez cały rok. A warto z niego korzystać, gdyż posiada mnóstwo wartości odżywczych i właściwości leczniczych.

Por jest prawdziwą kopalnią witamin i innych cennych składników odżywczych. Jest dobrym źródłem witaminy C, witamin z grupy B – tiaminy (B1), ryboflawiny (B2), niacyny (B3, czyli PP), pirydoksyny (B6) oraz witamin A, E i K, kwasu foliowego oraz błonnika.

Witaminy z grupy B są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Tiamina wpływa korzystnie nie tylko na układ nerwowy, ale i mięśniowy oraz czynność serca. Wraz z witaminą B2 wspomaga proces wzrostu. Ryboflawina pomaga w leczeniu chorób jamy ustnej, skóry i włosów. Korzystnie wpływa też na wzrok, metabolizm i rozrodczość. Niacyna jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Oprócz tego przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, łagodzi bóle głowy i przeciwdziała zaburzeniom żołądkowo-jelitowym. Pomaga też w zawrotach głowy i w utrzymaniu zdrowego stanu skóry. Przyczynia się również do zapobiegania nowotworom. Z kolei pirydoksyna jest niezbędna do produkcji przeciwciał i krwinek czerwonych. Przeciwdziała zaburzeniom nerwowym. Zapobiega zmianom skórnym i starzeniu się organizmu. Zmniejsza kurcze mięśni i drętwienie.
Natomiast kwas foliowy korzystnie wpływa na stan skóry, wykazuje działanie przeciwbólowe oraz zapobiega rozwojowi pasożytów jelitowych. Ponadto zwiększa laktację i apetyt.

Witaminy zawarte w porze, to doskonały zastrzyk witalności, zdrowia i urody. Doskonale wpływają na skórę, i przeciwdziałają procesowi starzenia się organizmu oraz czynnikom rakotwórczym. Zwiększają odporność organizmu. Witaminy A i E pomagają w leczeniu chorób oczu, skóry oraz przeciwdziałają chorobom płuc.

Ze względu na to, że por jest bardzo cennym źródłem żelaza, zalecany jest przy anemii. Z ważnych minerałów zawartych w tym warzywie, warto odnotować też magnez, wapń, fosfor, potas, cynk i siarkę.
Por zawiera także inulinę, która jest naturalnym prebiotykiem, stymulującym prawidłową florę jelit, ponadto obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi.

Por stosuje się leczniczo również zewnętrznie. Miazgę z liści pora z powodzeniem można stosować w formie okładów przy chorobach reumatycznych. Dzięki takim okładom następuje rozszerzenie podskórnych naczyń krwionośnych, a to z kolei powoduje lepsze ukrwienie tkanek i znaczne zmniejszenie bólu.

Por uważany jest za afrodyzjak, wspomagający płodność mężczyzn oraz przydatny naturalny lek w infekcjach układu moczowego. Wykazuje działanie moczopędne i odtruwające organizm, a także przyczynia się do jego odkwaszenia.

Ponieważ jest niskokaloryczny i zawiera sporo błonnika – świetnie nadaje się do zastosowania w dietach odchudzających.

Por można wykorzystać do wszelkich potraw warzywnych, warzywno-owocowych, warzywno-mięsnych; do zup, dań obiadowych, surówek, past do smarowania pieczywa i wielu innych – według własnego pomysłu.

Warzywo to można i warto jeść przez okrągły rok, czyli dobra pora na pora jest zawsze! Oczywiście, podobnie, jak wszystko, należy pora spożywać z umiarem.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o